Dag van de Brabantse Volkscultuur op 21 november 2015

In 2015 bestaat Noord-Brabant 200 jaar.
Twee eeuwen geleden was Noord-Brabant een provincie die lag in het midden van het pas opgerichte Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815). De naam en vorm van Noord-Brabant staan al tweehonderd jaar redelijk vast, maar in de eeuwen voor 1815 zag Brabant er heel anders uit. Het noordwesten van de huidige provincie (grofweg het Land van Heusden en Altena) was twee eeuwen geleden nog Hollands. In het noordoosten speelde de situatie van de ‘onafhankelijke’ ministaatjes zoals Ravenstein en Gemert, die vóór de Franse tijd geen deel uitmaakten van Brabant en pas daarna definitief bij de nieuwe provincie Noord-Brabant kwamen.

Tijdens deze Dag van de Brabantse Volkscultuur, die plaatsvindt op zaterdag 21 november, houden we de afgelopen twee eeuwen Noord-Brabant tegen het licht.
Hoe homogeen is de huidige provincie?
Zijn we allemaal dezelfde soort Brabanders?
Is er zoiets als dé Brabantse identiteit?

.Deelname aan deze dag inclusief lunch kost €20,- p.p. voor leden (en partners) van de Historische Vereniging Brabant en voor leden (en partners) van bij Brabants Heem aangesloten kringen, en €25,- voor niet-leden.

Wilt u zich aanmelden voor deze Dag van de Brabantse Volkscultuur?
Stuurt u dan een mail naar Erfgoed Brabant met uw naam en adres o.v.v. ‘Aanmelden Dag Volkscultuur’. Vermeld bij uw aanmelding a.u.b. ook of u lid bent van de HVB of van een heemkundekring.
Na aanmelding ontvangt u van Erfgoed Brabant een factuur. Aanmelden kan tot vrijdag 13 november.

Wilt u deelnemen? Klik dan hier voor het volledige programma