Cursus regionale geschiedenis bij de leerstoel ‘Cultuur in Brabant’

Komend voorjaar wordt de cursus ‘Regionale geschiedenis in Brabant: een verkenning’ van de leerstoel ‘Cultuur in Brabant’ opnieuw gegeven op de Universiteit van Tilburg. De cursus wordt aangeboden door de Erfgoed Academie Brabant, het deskundigheidsprogramma van Erfgoed Brabant.

De reeks van twaalf hoorcolleges begint op woensdag 28 januari 2015 en eindigt op donderdag 28 mei. De cursus wordt afgesloten met een excursie. De colleges vinden wekelijks plaats tussen 14.45 en 16.30 uur en worden gegeven door drs. Jan van Oudheusden en prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld. Prof. dr. Jos Swanenberg verzorgt een gastcollege.

Het hoorcollege behelst een inleiding in de bestudering van het verleden van de regio en de regionale volkscultuur. Centraal staat de wisselwerking tussen de beeldvorming over het Brabantse verleden en de vormgeving van de hedendaagse Brabantse identiteit. Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van het cursusboek: Jan van Oudheusden, Verhalen van Brabant. Geschiedenis en erfgoed in tien tijdvakken (Zwolle: Uitgeverij Waanders). ISBN 9789040077807. Het boek is inmiddels uitverkocht maar wordt mogelijk op een andere manier beschikbaar gesteld.

Deze cursus staat open voor studenten van Tilburg University, mensen uit de archief- en museumwereld, studenten van de Open Universiteit en heemkundigen. De deelnamekosten voor niet-UvT-studenten bedragen € 100 exclusief en € 120 inclusief de aanschaf van het boek Verhalen van Brabant. Geschiedenis en erfgoed in tien tijdvakken. Ook niet-UvT-studenten zijn van harte welkom, mits zij de hele cursus volgen en actief deelnemen in het lezen en bespreken van de literatuur. Het maximaal aantal plaatsen is 30, dus snelle aanmelding kan u van een plaats verzekeren.

De cursus vindt plaats op de campus van de Universiteit van Tilburg op de volgende woensdagen: 28 januari, 4, 11 en 25 februari, 4 en 11 maart (lokaal DZ 7: Dante Building begane grond lokaal 7); en de volgende donderdagen: 2, 16, 23 en 30 april, en 21 en 28 mei (lokaal WZ201: Warande Prisma Building, tweede verdieping lokaal 201; de laatste keer weer DZ 7), steeds van 14.45 tot 16.30 u.

Inschrijving voor de cursus is tot 15 januari a.s. mogelijk door het sturen van een e-mail naar  info@erfgoedbrabant.nl onder vermelding van:

– naam

– adres, postcode en woonplaats

– telefoonnummers (ook mobiel)

– e-mailadres

– aangeven: met of zonder cursusboek.

U krijgt dan een rekening thuisgestuurd van Erfgoed Brabant. Na betaling ontvangt u het collegerooster en nadere gegevens.

Met hartelijke groet

Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld

Tilburg University

Prisma Building (Gebouw P) kamer 1.177

Postbus 90153, 5000 LE Tilburg

tel. 013‑4662283, e‑mail a.j.a.bijsterveld@uvt.nl.

Websites