Knippenbergprijs 2014

Het bestuur van de Stichting Knippenbergprijs roept erfgoedinstellingen en deskundigen op tot het voordragen van kandidaten voor de Knippenbergprijs 2014. Dat kunnen ofwel succesvolle projecten zijn, ofwel personen met grote verdiensten op het gebied van het voor dit jaar gekozen thema. De prijs bestaat uit de bronzen Knippenbergpenning en een geldbedrag van € 1000 dat beschikbaar wordt gesteld door de Stichting Brabants Heem. Deze prijs, een initiatief van de Stichting Brabants Heem, de Leerstoel Cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg, de Historische Vereniging Brabant, het Noordbrabants Museum, het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Erfgoed Brabant, werd in 2007 ingesteld voor personen of organisaties die zich verdienstelijk maken op de terreinen waarvoor Drs. Willy Knippenberg (1910-2005) zich gedurende zijn lange leven heeft ingezet: heemkunde, volkskunde, geschiedenis, archeologie, numismatiek, biologie en ecologie. Om voor de prijs in aanmerking te komen is het een voorwaarde dat de veelzijdigheid van de naamgever van deze prijs ook in de nominatie wordt aangetroffen. Criteria als een vakgrensoverschrijdende aanpak, bovenlokale benadering, gerichtheid op een breed publiek en een educatief karakter wegen dan ook zwaar in de beoordeling. Jaarlijks stelt het bestuur van de Knippenbergprijs vast binnen welke thematiek aanmeldingen kunnen worden ingezonden. Voor 2014 is het thema Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog. Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak en ook herdenken we dat zeventig jaar terug grote delen van onze provincie werden bevrijd. Bij de inzendingen kan het gaan om personen maar ook om projecten zoals boeken, tentoonstellingen, onderwijsprojecten, kunstprojecten, herdenkingen, websites, etc. Aanmeldingen kunnen gebeuren door personen die niet zelf bij een project of de activiteiten van een persoon zijn betrokken, maar ook door betrokkenen bij een project of een persoon zelf. Het bestuur doet een beroep op relevante instellingen en erfgoeddeskundigen om voor 1 september a.s. succesvolle projecten of personen met grote verdiensten op dit gebied als kandidaten voor de prijs voor te dragen. Een voorwaarde bij projecten is wel dat ze op 30 augustus 2014 zodanig zijn afgerond dat de jury zich een goed beeld kan vormen van de inhoud van het project. Meer informatie over de prijs en de voorwaarden staat op de website van de Stichting.

De voordrachten worden beoordeeld door een jury onder voorzitterschap van Theo Cuijpers. De jury voor 2014 bestaat verder uit: Jurgen Pigmans, medewerker van Erfgoed Brabant, historicus en eindredacteur van In Brabant, Jan van Oudheusden, provinciaal historicus en auteur van verschillende publicaties over de Tweede Wereldoorlog en nog een derde persoon. De prijswinnaar wordt bekend gemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst op zaterdag 15 november 2014. Deze uitreiking wordt door het bestuur van de Stichting Knippenbergprijs georganiseerd samen met heemkundekring De Vonder, waaraan de winnaar van 2012 verbonden was en vindt plaats in het Peel en Klokmuseum in Asten. Voordrachten van kandidaten kunnen schriftelijk worden ingediend. Een aanmeldingsformulier kan worden ingeladen via de website van de Stichting. Ik verzoek u vriendelijk bij aanmelding ook daadwerkelijk deze formulieren te gebruiken. Graag wacht de jury van de Stichting Knippenbergprijs uw voordrachten af.

Met hartelijke groet,

Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld (voorzitter)