Vier erfgoedcolleges van Erfgoed Academie Brabant

erfgoedbrabant

In het najaar van 2016 organiseert de Erfgoed Academie Brabant vier Erfgoedcolleges die inzicht geven in de manier waarop mensen in het verleden omgingen met thema’s die ook nu nog actueel zijn. De colleges sluiten aan bij de vier door de provincie uitgezette verhaallijnen van Noord-Brabant: Religieus Brabant;Bestuurlijk Brabant; Bevochten Brabant; Innovatief Brabant.

Tijdens het college ‘Van communie tot yoga’ spreken Marieke Boerefijn MA (journalist) en drs. Marieke Smulders (onderzoeker aan de Radboud Universiteit) over religie in Noord-Brabant van de negentiende eeuw tot nu.

Mr. drs. Sammy van Tuyll van Serooskerken (politicus en voorzitter van Stichting Vrienden van Brabantse Landgoederen) en dr. Klaasje Douma (auteur van ‘De adel in Noord-Brabant, 1814-1918’) behandelen thema’s uit de verhaallijn ‘Bestuurlijk Brabant’.

Tijdens de derde bijeenkomst ‘Is de geschiedenis maakbaar?’ gaan Khaled Hialith (archeoloog) en drs. Karel Loeff (directeur van de Erfgoedvereniging Bond Heemschut) in op de vraag hoe om te gaan met bedreigd en verloren erfgoed.

Michelle Baggerman BA (vormgever en eigenaar van Bureau Baggerman) en prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld (hoogleraar aan Tilburg University) sluiten de reeks af met hun college ‘Tussen industrie in design’. Een college over de Brabantse industrie in de periode 1950-1970, de rol van design in de Brabantse maakindustrie en de invloed van Brabants erfgoed op hedendaagse ontwerpen.

In de bijlage meer informatie over het programma, deelnamekosten en de aanmeldingsprocedure.