Collegetour 2014

Graag nodigen wij u uit deel te nemen aan de Collegetour door Brabant, derde editie, die zal plaats vinden op zaterdag 24 mei 2014 en zich zal afspelen in de regio Maaskant. Het programma van deze studiereis met colleges op locatie staat in het teken van ons jaarthema: Water: vriend en vijand.

Onder leiding van Henk Buijks, historicus en befaamd kenner van de geschiedenis van de waterbeheersing in Brabant, zult u die dag een bezoek kunnen brengen aan de spuisluis en vispassage bij Fort Crèvecoeur, het Museumgemaal in Gewande, het Heemhuis in Lith en de Hampoort in Grave en zult u op locatie kennis kunnen maken met de activiteiten van het verantwoordelijke Waterschap Aa en Maas in deze regio, de Heemkunde Kring Lith en het Graafs Museum.

Het vervoer per touringcar wordt die dag verzorgd door Maaskant Reizen: een bedrijf dat ook zeer nauw met de historie van het personenvervoer in deze streek is verbonden.

PROGRAMMA

09.30 uur  Samenkomst in Café-restaurant Treurenburg. (Adres: Treurenburg 1, 5221 CD ’s-Hertogenbosch.)

10.00 uur  Inleiding thema en programma van de dag door de tourleider, Henk Buijks.

10.30 uur  Welkomstwoord door de Dijkgraaf van het Waterschap Aa en Maas, Lambert Verheijen, die o.a. zal spreken over het beleid en de inspanningen van het waterschap in relatie tot de zorg voor het behoud van erfgoed en ultuurhistorische waarden. Daarna bezichtiging van de Spuisluis en Vispassage bij Fort Crèvecoeur onder leiding van Patrick Oomens, projectleider, en Ad Hartjes, beheerder Museumgemaal Caners.

12.00 uur  Vertrek touringcar naar Gewande.

12.15 uur  Bezoek aan het Museumgemaal Caners.

13.00 uur  Lunch in Restaurant De Blauwe Sluis in Gewande.

14.00 uur  Vertrek touringcar naar Lith.

14.15 uur  Ontmoeting met Heemkundekring Lith in het Heemhuis. Ontvangst door de voorzitter, Jan Smits, gevolgd door een bezoek aan de daar ingerichte expositie over de Maasverbeteringswerken in de jaren 1930-1940 en rondwandeling door de historische kern van Lith.

15.45 uur  Vertrek touringcar naar Grave

16.15 uur  Bezoek aan het Graafs Museum in de Hampoort. Ontvangst door Jan Timmermans, lid van het museumbestuur, met een korte uiteenzetting van de ontstaansgeschiedenis en het acquisitie-, en expositiebeleid van het Graafs Museum. Daarna verzorgt Leon Vankan, sociaal geograaf, onder de titel: “Grave-n in het Water”     een presentatie over de landschapsmorfologie en het waterbeheer in en rond Grave.

17.00 uur  Afscheidsdrankje.

17.30 uur  Vertrek touringcar naar opstapplaats (Cafe-restaurant  Treurenburg).

Aankomst: ca 18.00 uur.

De deelnamekosten voor leden bedragen € 30,– per persoon, ook voor één introducé die leden meenemen. Niet-leden zijn ook welkom en betalen  € 35,–  per persoon.

Wilt u zich als deelnemer aanmelden, dan moet u dat doen vóór zaterdag 17 mei 2014 per e-mail (secretaris@hvbrabant.nl ) of schriftelijk (adres: Historische Vereniging Brabant, Postbus 1325, 5200BJ  ’s-Hertogenbosch).  Het verschuldigde bedrag gelieve u over te maken naar bankrekening: NL08 INGB 0004 7767 38 t.n.v. Historische Vereniging Brabant, o.v.v.  “Collegetour 2014”.

De aanmeldingen worden gehonoreerd in de volgorde van ontvangst van de betalingen.

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van de Historische Vereniging Brabant,